سوال 1 : مقصود از اهل بيت در آيه تطهير وآيه اهل بيت در آيه حضرت ابراهيم عليه السلام
در آيه اول مقصود اهل بيت حضرت ابراهيم و در آيه دوم مقصود اهل بيت رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم است.
اما اينكه اهل بيت در هرکدام از دو آيه چه کساني هستند بين اهل تسنن وتشيع بحث است . اهل سنت آن را عام براي تمامي بستگان دانسته وشيعيان تنها عده خاصي را مطرح مي کنند . در اين بين شيعيان براي اثبات مدعاي خويش به آيات قرآن روايات اهل تسنن استشهاد مي کنند. اما اهل تسنن چون در اين زمينه از منبع وحي فاصله گرفته اند حتي بين خود نيز در مورد معناي اهل بيت ( که کدام دسته از بستگان هستند ) اختلاف دارند.
دليل بر نظر شيعه:
اهل بيت در لغت:
در لغت عرب اهل الرجل را در مورد خاصه ونزديکان شخص به کار مي برند . پس در ابتدا اهل بيت الرجل شامل زن فرزند وحتي بستگان وي هم مي شود.
اهل بيت در اصطلاح قرآن:
اما در مورد اصطلاح ديني �اصطلاح خاصي براي معني اهل وضع شده است :
در قرآن مي بينيم که لفظ اهل براي بعضي خاص از خاندان انبيا استعمال شده است و مقصود تمامي نزديکان ايشان نيست . زيرا در قرآن حتي پسر نوح نبي عليه السلام هم از اهل ايشان استثنا شده است . تا چه رسد به همسر( مانند همسر نوح ولوط)
قَالَ يَا نُوحُ إنَّهُ لَيسَ مِن أهلِکَ إنَّهُ عَمَلٌ غَيرُ صَالِحٍ (سوره هود آيه 46)
خداوند فرمود اي نوح او از خاندان تو نيست او (صاحب) عمل ناشايست است.
پس براي فهميدن معناي اهل بيت هر رسولي بايد به منبع وحي تمسک جسته از او معناي اهل بيت را پرسيد .
و در مورد اهل بيت رسول خدا بهتر است به روايات نبوي مورد اتفاق شيعه وسني مراجعه کرد.
در مورد شان نزول اين آيه سوره احزاب ، اهل تسنن روايت حديث کساء را نقل مي کنند:
عن صَفِيَّةَ بِنْتِ شَيْبَةَ، قَالَتْ قَالَتْ عَائِشَةُ خَرَجَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم غَدَاةً وَعَلَيْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ مِنْ شَعْرٍ أَسْوَدَ فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ جَاءَ الْحُسَيْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا ثُمَّ جَاءَ عَلِيٌّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ قَالَ (إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا).
صحيح مسلم: 130/7 ح 6414
عائشه گفت که رسول خدا صبح هنگام بيرون رفتند و بر روي دوش ايشان عبايي طرح دار از موي سياه بود . پس حسن بن علي آمد پس او را در زير عبا گرفت . پس حسين آمد و او را نيز وارد کرد . پس علي آمد او را نيز وارد کرد . سپس فرمود : خداوند مي خواهد از شما اهل بيت پليدي ها را دور کند و شما را پاک نمايد .
ودعا رسول الله صلى الله عليه وسلم الحسن والحسين وعليا وفاطمة فمد عليهم ثوبا فقال اللهم هؤلاء أهل بيتي فأذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهيرا
سنن النسائي الكبرى ج5/ص113
رسول خدا، حسن حسين علي وفاطمه را خواست پس پارچه اي بر روي ايشان کشيد و گفت خداوندا ايشان اهل بيت من هستند پس بدي را از ايشان دور گردان وايشان را پاک نما
3871 حدثنا محمود بن غيلان حدثنا أبو أحمد الزبيري حدثنا سفيان عن زبيد عن شهر بن حوشب عن أم سلمة أن النبي صلى الله عليه وسلم جلل على الحسن والحسين وعلي وفاطمة كساء ثم قال اللهم هؤلاء أهل بيتي وخاصتي أذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهيرا فقالت أم سلمة وأنا معهم يا رسول الله قال إنك إلى خير قال هذا حديث حسن وهو أحسن شيء روي في هذا وفي الباب عن عمر بن أبي سلمة وأنس بن مالك وأبي الحمراء ومعقل بن يسار وعائشة
سنن الترمذي ج5/ص699
ام سلمه همسر رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم فرمود : رسول خدا بر روي حسن ، حسين ، علي وفاطمه عبايي کشيد .پس فرمود که حداوندا ايشان اهل بيت من و نزديکان من هستند . از ايشان پليدي را ببر و ايشان را پاک گردان . ام سلمه مي گويد : از رسول خدا پرسيدم که آيا من همراه ايشان هستم (از اهل بيتم)؟ فرمودند تو بر خوبي هستي (از اهل بيت نيستي اما از نيکاني) .
ترمذي گفته است که اين حديث خوبي است و بهترين روايت در اين زمينه است ...
الباني در کتاب خود (صحيح سنن الترمذي، الألباني 3: 306 ح 3205) اين روايت را صحيح دانسته است .
همچنين اين روايت را حاکم نيشابوري نقل کرده وگفته است:
هذا حديث صحيح على شرط البخاري ولم يخرجاه.
المستدرك: 416/2، 146/3.
اين روايت طبق نظر بخاري ومسلم صحيح است ولي آن را ذکر نکرده اند.
همچنين بعد از ذکر روايتي با همين مضمون مي گويد:
هذا حديث صحيح على شرط مسلم ولم يخرجاه.
المستدرك: 416/2.
اين روايت طبق نظر مسلم صحيح است ولي آن را نقل نکرده است.
وحتي طبراني در ج3/ص52 از حديث 2662 تا 2673 ده روايت مي آورد که در آنها تصريح به همين مضمون شده است که اهل بيت رسول خدا تنها علي فاطمه حسن وحسين هستند و حتي ام سلمه از همسران رسول خدا در آن مجموعه نيست .
نيز احمد بن حنبل و طبراني در ضمن اين روايت نقل کرده اند که ام سلمه گفت :
فرفعت الكساء لأدخل معهم فجذبه من يدي وقال: إنّك على خير.
مسند أحمد ج 6 ص 323، المعجم الكبير للطبراني ج 3 ص 53
پس من عبا را بالا بردم تا همراه ايشان داخل شوم، پس حضرت آن را از دست من کشيده و فرمودند تو بر خير هستي
جالبتر اينکه ابن تيميه که رهبر نظري وهابيون است در مورد ايشان چنين مي گويد :
والحسن والحسين من أعظم أهل بيته اختصاصا به كما ثبت في الصحيح أنه دار كساءه على علي وفاطمة وحسن وحسين ثم قال اللهم هؤلاء أهل بيتي فأذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهيرا
منهاج السنة النبوية ج4/ص561
معني اين عبارت واضح است که خدايا ايشانند که خاندان من هستند پس از ايشان پليدي ها را دور کن وپاکشان گردان
در اين عبارت هيچ شرطي براي طهارت اهل بيت قرار داده نشده است .يعني تقواي ايشان فرض شده است .
اما در مورد همسران رسول خدا در قرآن مي بينيم که فرموده است :
يَا نِسَاءَ النبي لَستُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إن اتَّقَيتُنَّ (سوره احزاب آيه 32)
اي زنان رسول خدا مانند بقيه زنان نيستيد اگر تقوا داشته باشيد.
نيز در بعضي رويات صحيحه اهل تسنن آمده که بعضي از بزرگان صحابه صريحا همسران رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم را جزو اهل بيت نمي دانند:
عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ دَخَلْنَا عَلَيْهِ فَقُلْنَا لَهُ لَقَدْ رَأَيْتَ خَيْرًا لَقَدْ صَاحَبْتَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَصَلَّيْتَ خَلْفَهُ وَسَاقَ الْحَدِيثَ بِنَحْوِ حَدِيثِ أَبِي حَيَّانَ غَيْرَ أَنَّهُ قَالَ أَلَا وَإِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ أَحَدُهُمَا كِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ هُوَ حَبْلُ اللَّهِ مَنْ اتَّبَعَهُ كَانَ عَلَى الْهُدَى وَمَنْ تَرَكَهُ كَانَ عَلَى ضَلَالَةٍ وَفِيهِ فَقُلْنَا مَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ نِسَاؤُهُ قَالَ لَا وَايْمُ اللَّهِ إِنَّ الْمَرْأَةَ تَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ الْعَصْرَ مِنْ الدَّهْرِ ثُمَّ يُطَلِّقُه�ا فَتَرْجِعُ إِلَى أَبِيهَا وَقَوْمِهَا أَهْلُ بَيْتِهِ أَصْلُهُ وَعَصَبَتُهُ الَّذِينَ حُرِمُوا الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ
صحيح مسلم ج4/ص1874 كتاب فضائل الصحابة باب من فضائل علي بن أبي طالب
پس گفتيم (از زيد بن ارقم) که اهل بيت رسول خدا کيانند؟ همسران او؟ پاسخ داد : نه قسم به خدا که زن چند وقتي با شوهرش خواهد بود سپس وي را طلاق داده وبه نزد خانواده اش وبستگانش باز مي گردد .
غير از اين روايت روايات ديگري هم آمده است که در مضمون با اين روايت مخالف است اما همانطور که گفته شد علت اين اختلاف عدم استفاده از قرآن وکلام خود رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم است .
اما ما در ابتدا با استفاده از قرآن مشخص کرديم که در نظر دين اهل بيت هر پيغمبري عده خاصي هستند .
سپس با روايات خود اهل تسنن از رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم مصداق آن را مشخص نموديم.
موفق باشيد
..
برچسبها: آیه تطهیر بر چه کسانی دلالت داردآیا آیه تطهیر بر زنان پیامبر شامل می شودمنظور از آیه تطهیر چیستآیه تطهیر بر آل کسا نازل شده استآیه تطهیر بر چه کسانی نازل شده استآیه تطهیرآیا پسر حضرت نوح جز اهل بیت حضرت نوح بوده استآیا می شود کسی جز اهل بیت پیامبر محسوب نشوداهل بیت بر چه کسانی تلقی می شودشبهات وهابیتمولوی رحیمی اهل سنت خوافاهل سنت عنبرانام المومنینرضی الله عنهارضی الله عنه
..
نظرات شما عزیزان:
سلام بر عزیز دل ما.. پس به صراحت فضایل خلیفه دومتون رو پذیرفتید و تاکید کردید که بز بودن بهتر است.. من دیگه حرفی ندارم ولی در ادامه بحثتون فرمودید بحث کردن با یه مشت گمراه فایده نداره!! اولا بیان کنید چرا ما گمراه هستیم و چیزی رو بدون دلیل و سند بگید دروغ گفته اید و اینکه میدونید علت مبعوث بودن انبیاء چیه؟ امدند که مردم رو از گمراهی دربیاورند و شما هم ما رو از گمراهی در بیاورید و بیان فرمایید چرا ما در گمراهی مونده ایم.. من در گمراهی مانده ام که چرا کسی که شما به عنوان خلیفه رسول خدا قبول دارید در جنگ احد و حنین مثل بز کوهی فرار می کردند!!!! و گمراهیهای دیگر.. اهل سنت از عزیزان و دوستان بنده هستند ولی درست می فرمایید شما کاری می کنید که بنده دیگر نمی توانم به کامپیوتر نزدیک بشم چون شما وهابیون ، انتحار کردن رو خوب بلد هستید.. عیب نداره امتحان کنید و برید بهشت در ضمن من شما رو نمی خورم.. قدیم و جدید نداره یاالله همیشه هست.. یاالله و یاعلی مدد
حتی بز های کوهی هم از شیاطین فرار می کنند
اگه قرار باشه بین بز بودن و جرو بحث کردن بیهوده با یه مشت گمراه مثل شما حرف بزنم ترجیح می دم از نظر پوچ تو بز بمون
اصلا برام مهم نیستی ولی اگه قرار باشه به اهل سنت پیامبر توهین کنی طوری جوابتو می دم که جرات نزدیک شدن به کامپیوترتو نداشته باشی
پس مثه یه بچه ی خوب دست از خوردن بکش
قدیما می گفتن یا الله
پاسخ:سلام.. دوست عزیز پاسختون رو دادم ولی متاسفانه چشم و گوشتون بسته هست.. آری حاضرید بز باشید ولی گفتگوی دوستانه رو نپیذیرید.. من دیگه حرفی ندارم..
اگه قرار باشه بین بز بودن و جرو بحث کردن بیهوده با یه مشت گمراه مثل شما حرف بزنم ترجیح می دم از نظر پوچ تو بز بمون
اصلا برام مهم نیستی ولی اگه قرار باشه به اهل سنت پیامبر توهین کنی طوری جوابتو می دم که جرات نزدیک شدن به کامپیوترتو نداشته باشی
پس مثه یه بچه ی خوب دست از خوردن بکش
قدیما می گفتن یا الله
پاسخ:سلام.. دوست عزیز پاسختون رو دادم ولی متاسفانه چشم و گوشتون بسته هست.. آری حاضرید بز باشید ولی گفتگوی دوستانه رو نپیذیرید.. من دیگه حرفی ندارم..
برچسبها: آیه تطهیر بر چه کسانی دلالت داردآیا آیه تطهیر بر زنان پیامبر شامل می شودمنظور از آیه تطهیر چیستآیه تطهیر بر آل کسا نازل شده استآیه تطهیر بر چه کسانی نازل شده استآیه تطهیرآیا پسر حضرت نوح جز اهل بیت حضرت نوح بوده استآیا می شود کسی جز اهل بیت پیامبر محسوب نشوداهل بیت بر چه کسانی تلقی می شودشبهات وهابیتمولوی رحیمی اهل سنت خوافاهل سنت عنبرانام المومنینرضی الله عنهارضی الله عنه
تاريخ : چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394
| 13:35 | نویسنده : محمد اسلامی |